Kesän puheenaihe on ollut pitkä helleaalto. Kyllä se koetteli meitäkin, mutta ennätysmäärä ristikoita lähti silti tilaajille. Suihkussa tai uimassa käytiin ainakin kahdesti päivässä.
Kesäkuussa meillä oli Heli Kärkkäisen poika Lauri auttamassa äitiään kiireisimpien ulkoasutoteutusten kanssa. Samalla hän sai hyvää oppia tulevaa varten. Vihjeiden pohdinta ja sommittelu ovat kummatkin taidelajeja, joita voi oppia vain saamalla vinkkejä konkareilta. Oli ilo katsoa Laurin kehitystä tuon kuukauden aikana.
Niko Ritari on viritellyt uusia ohjelmointeja, joiden avulla ristikoita ja kryptoja vaanivat virheet saadaan yhä paremmin ja helpommin eliminoitua. Silti tänäkin kesänä olemme saaneet mm. seuraavansisältöisen kysymyksen: ”Miksi ristikoissanne on nykyisin enemmän virheitä?” Ei varmasti ole, mutta jokainen pienikin tietenkin harmittaa, etenkin meitä tekijöitä.
Yksi kesän kohokohdista oli pääsy Hesarin etusivulle. Sinne meidät vei DNA:n mainos. Saimme ensin ristikkoon haluttavat lauseet ja sanat. Sitten niitä muotoiltiin yhteistyössä niin, että ne kelpasivat tilaajalle. Sitten ristikko laadittiin ja mietittiin vihjeet. Koska ulkoasu haluttiin aivan tietynlaiseksi, tämän toteutti mainostoimiston taiteilija. Se vaatikin aika paljon lisätyötä, sillä olemme tottuneet korjailemaan omien hommaan tottuneiden piirtäjiemme töitä. Lopulta päästiin painokelpoiseen tulokseen.
Taivas vain on rajana, kun ristikoita ideoidaan eri paikkoihin. DNA:n tapauksessa tämä piti erityisesti paikkansa. Ristikon toteutuksen teki mainostoimisto Taivas.